MEMILIKI perniagaan dengan produk jenama sendiri pasti menjadi satu kepuasan buat sesiapa sahaja.
Begitu juga dengan pemilik butik
yang mengeluarkan hijab jenama Qa’Ma Exclusive, Rosmariati Mohamad, 39,
dan suaminya Shamsul Azra Mohd. Hussain, 39.
Bagi pasangan suami isteri ini, pengalaman
selama enam tahun berkecimpung perniagaan dalam talian membuka peluang
buat mereka mencipta jenama tudung sendiri yang kini kian mendapat
sambutan dalam kalangan wanita berhijab.
Menurut Rosmariati, jenama Qa’Ma Exclusive
lahir setahun lalu selepas dia mendapat ilham bagi menghasilkan tudung
berbentuk shawl yang menepati syariah buat kaum wanita Muslim namun
mengekalkan gaya terkini.
Katanya,
setelah enam tahun berhempas pulas menjalankan perniagaan dalam talian
dengan menjual produk jenama milik orang lain, Rosmariati dan suami
mengambil langkah berani menghasilkan tudung Qa’Ma Exclusive kerana
yakin akan pasarannya yang masih luas.
“Melalui
kajian saya, terdapat kira-kira lapan juta pengguna hijab di Malaysia.
Jadi, melahirkan tudung berbentuk shawl Qa’Ma Exclusive ini memberi satu
lagi pilihan pelbagai buat penggemar shawl di negara ini,” katanya.
Menurut
suaminya, Shamsul Azra, harga shawl Qa’Ma Exclusive yang dijual antara
RM50 ke RM150 memberi pilihan kepada penggemar shawl untuk memiliki
tudung yang diperbuat daripada material fabrik berkualiti tinggi pada
harga mampu milik.
“Koleksi Qa’Ma
Exclusive hanya menggunakan fabrik berkualiti sebahagian besarnya satin
premium yang diimport. Dengan rekaan corak terkini dan menawan hati,
penggemar shawl boleh sahaja memilikinya pada harga yang begitu
berpatutan,” katanya.
Buat permulaan,
Qa’Ma Exclusive telah mengeluarkan tujuh koleksi rekaan yang memikat
sejak 2016 dan akan menambah koleksi lebih terbaharu tahun depan.
Walaupun
baru setahun jagung berada di pentas perniagaan dalam talian, Shamsul
Azra berkata, jenama Qa’Ma Exclusive yakin persaingan sihat merancakkan
lagi dunia fesyen hijab di negara ini dan tidak gentar dengan dugaan
yang mendatang.
Dengan pembukaan cawangan
butik terbaharu di Reko Sentral, Kajang selain cawangan pertama di
Terengganu, Qa’Ma Exclusive melihat potensi lebih luas pada 2018.
“Sepanjang
2016, Qa’Ma Exclusive sudah mempunyai kira-kira 100 ejen di seluruh
negara. Untuk tahun depan, kita mahu menambah lagi kira-kira 200 ke 300
ejen bagi mengembangkan jenama Qa’Ma Exclusive di serata Malaysia,”
katanya.
Ditanya mengenai pengalaman, Shamsul Azra berkata, sudah pasti setiap perniagaan ada pahit manisnya sendiri.
Bagi
dia dan isteri, cabaran mendapatkan kepercayaan daripada pelanggan
merupakan antara dugaan perlu dilaluinya sepanjang berniaga lebih-lebih
lagi setelah melahirkan jenama Qa’Ma Exclusive.
“Apa
yang penting, kita mahu memastikan pelanggan berulang terjaga.
Mendapatkan kepercayaan mereka ini adalah penting bagi kita kerana
mereka sudah kenal dan tahu produk kita,” katanya.
Bagi
penggemar hijab yang ingin mendapatkan shawl Qa’Ma Exclusive atau
menjadi ejen boleh menghubungi butik berkenaan di talian
019-3265511/019-3255511 atau melawat laman sosial Facebook Qa’Ma atau
Instragram qamahijab.
Sumber: www.utusan.com.my
No comments:
Post a Comment